W Przedszkolu w Krzycku Wielkim w grupie dzieci 3 i 4 -letnich na zajęciach jednym z elementów pracy wychowawczo-edukacyjnej jest Bajkoterapia, która ma na celu pokazać sposoby radzenia sobie w różnych sytuacjach jak również oswaja dziecko z emocjami i zdarzeniami. Bajki terapeutyczne wskazują, jak należy zachowywać się w konkretnych sytuacjach czy wobec innych osób, a także pozwalają dzieciom lepiej zrozumieć, jakie postawy są społecznie akceptowane i mile widziane w kontaktach z ludźmi. Dziecko musi zauważyć i zrozumieć, że każdy z nas jest wyjątkowy i posiada jakiś talent .
Bajka pt. „ Kropka” – Petera H. Rejnoldsa przedstawia właśnie taką sytuację. Drugą bajką, którą polecam jest :” Jesteś kimś wyjątkowym” – bajka terapeutyczna, której autorką jest Martyna Broda ułatwia zasypianie, a także koi smutki.
Czytając dzieciom bajki terapeutyczne, pomagamy zrozumieć, że problemy nie są odosobnione. Każde dziecko odczuwa takie same troski, rozterki i emocje, że strach, smutek czy wstyd to normalne uczucia, z którymi zmagają się wszyscy, z każdego kłopotu jest wyjście, a z każdą sytuacją można sobie poradzić.
Bajkoterapia to praca z bajką, a praca stanowi pewien proces. Warto zaznaczyć, że nie należy spodziewać się spektakularnego rezultatu po przeczytaniu jednego opowiadania. Szczególną uwagę zwracamy na to, że praca z bajkami nie polega tylko na ich czytaniu. Przede wszystkim trzeba „pochylić się” nad dzieckiem i zdiagnozować (czyli rozpoznać) problem. W następnym kroku ustalić kierunek działania. Czytając dziecku bajki należy zadać sobie pytanie – w jakim konkretnym celu bajka ma pomóc dziecku? Co chcę uzyskać ? Co chcę, aby osiągnęło dziecko? Ważna jest refleksja dziecka. Pozwólmy, aby miało czas na przemyślenie tego, co usłyszało, i mogło się na ten temat wypowiedzieć.
( A.D)